Ma04132021

Last updateJoi, 16 Ian 2020 4pm

Back Sunteți aici:Home

Articole

Florin Mureşan: Cum să începi un startup business din Cluj-Napoca

IncreaseFlorin Mureşan, fondator şi CEO la Squirrly Limited UK, are 23 de ani şi deja o experienţă de 3 ani în antreprenoriat. Înainte de Squirrly, a creat o platformă de bloggeri, care a ajuns la 16. 000 de bloggeri şi 60.000 de aricole scrise. Şi-a dat seama că ar vrea ceva ai mult, şi a pus bazele Squirrly, împreună cu amicul său, Călin Vingan. Aplicaţia SEO te ajută să îţi ajustezi articolele pentru Word Press şi îţi găseşte în timp record cuvintele cheie. Astfel, modul de lucru pe blog se îmbunătăţeşte cu până la 200%. Totodată, softul e uptatat periodic şi îmbunătăţit constant.

Florin Mureşan are, de asemenea, experienţă ca web designer şi social media manager. Se ghidează după principiul “How to Web is a starting point for good investments!”. Cu ocazia Târgului de cariere IT, organizat în Cluj-Napoca, a vorbit tinerilor interesaţi de antreprenoriat şi IT despre Cum să începi un startup business din Cluj”.

Sfatul meu e să lucraţi într-un domeniu care vă place.

O tendinţă a celor care vor să înceapă o afacere în ziua de azi este să nu ia bani din bănci, ci să apeleze la oamenii de afaceri.

  1. Ideea de business e 1% ( 0% în opinia lui Florin). De ce?

Cred că ideea de business e zero de cele mai multe ori, iar cea mai importantă parte e cea de implementare. Nici chiar marile companii gen Apple, Microsoft, Facebook, Instagram nu au adus ceva nou. Apple nu a făcul primul PC. Microsoft nu a făcut primul sistem de operare. A cumpărat un sistem de operare pe care l-a vândut de 10 ori mai scump la IBM. Facebook a intrat pe piaţa după ce My Space era extraoridar de mare. Însă Facebook şi-a dat seama că oamenii nu vor ceva atât ce complex, încărcat şi greoi. Vor ceva mai simplu şi mai rapid. Atunci au construit Facebook-ul, care e la ora actuală reţeaua de socializare nr. 1.

Cel puţin doi oameni de pe glob au aceeaşi ideea în aproape acelaşi timp. E un lucru pe care l-am observat mergând în toată lumea la conferinţe de startup. Toată lumea are idei. Important e dacă le aplică, cum le aplică şi ce parteneriate îşi găsesc. Cele mai multe idei de business gândite nu sunt aplicate niciodată şi în acelaşi tmp, marile idei implementate au mai fost gândite şi de alţii.

  1. Ce este un startup?

Un startup este o firmă construită în aşa fel încât să obţină un număr foarte mare de clienţi într-un timp foarte scurt şi să aibă un model de business scalabil. Să aibă un număr cât de mare de clienţi, iar costurile să crescă cât de puţin. Nu e acelaşi lucru cu a porni un restauranrt sau o firmă de IT care face outsourcing.

  1. Cum porneşti de la o idee de business la un produs?

La birou ne umplem pereţii cu sticky notes pe care notăm o grămadă de idei. Cel mai bine e să te pui în ipostaza clientului pentru aplicaţia pe care vrei să o construieşti. Tu ai folosi aşa ceva? Ai cumpăra aşa ceva? Dacă vrei să faci o platformă pentru bloggeri dar nu ai scris în viaţa ta un articol de blog, nu o să îţi iasă. În general, ca să înţelegi nevoile clienţilor, trebuie să fii clientul respectiv, iar cea mai bună idee e să găseşti cât mai mulţi oameni care să fie clienţii respectivi. Cum faci asta? Intri pe reţele de socializare, pe forumuri şi vezi de ce anume se plâng oamenii, apoi vii cu aplicaţii care să le rezolve problemele...ex. Instagram... Tot pe forumuri, dacă faceţi un produs pe partea de business, o să găsiţi tot felul de angajaţi care se plâng că unele procese din firmele lor nu sunt foarte bune. Poţi veni cu soluţii pentru ei.

Odată ce ştii că este o anumită nevoie pe piaţă, ideea e să mergi mai departe şi să o studiezi. Vă recomand un curs al lui Steve Blank, unul din cei mai importanţi teoreticieni de startaup-uri.

Cei mai mulţi recomandă planuri de business. O să auziţi foarte mult vorbindu-se despre ele. În unele cazuri nu valorează nimic, deoarece realizezi că nu poţi să le urmezi, că nu sunt realiste, că nimeni nu vrea să folosescă produsul tău. Atunci trebuie să te gândeşti la ariile business-ului tău, pe care le-ai neglijat fiind preocupat să scrii un business plan stufos. Steve Blank vine cu altă abordare, în care clenţii sunt extrem de bine denumiţi şi delimitaţi şi cu un profil definit cât mai exact. De cele mai multe ori un business funcţioneză pe presupuneri. Şi tot presupui până într-adevăr ai dreptate. Să nu crezi de la început că întotdeauna ai dreptate, pentru că o să vezi că de cele mai multe ori greşiţi şi tu şi clienţii.

Cea mai bună idee e să începi cu un MVP (Minimal Viable Product) – cel mai mic produs pe care îl poţi construi ca să demonstrezi că ceea ce ai presupus e corect.

  1. Cum aţi ajuns la ideea Squirrly?Increase

Când l-am construit am presupus că oamenii vor să îşi facă blogurile cunoscute prin faptul că ei scriu articole care trebuie găsite foarte rapid pe internet. Atunci am construit 3 feature-uri. Primul era o unealtă de keyword research care îi ajuta să găsească cuvintele cheie după care să fie găsiţi pe Google. Am făcut o metodă prin care să îşi ia imagini rapid şi o unealtă care pe măsură ce scrii îţi spune dacă ai făcut corect articolul din punct de vedere SEO (optimizare pentru motoarele de căutare). Fiecare feature a fost testat înainte de a lansa produsul, până am ajuns la concluzia că peste 10 persoane ar vrea să îl cumpere. L-am tot îmbunătăţit până am ajuns la peste 100 de clienţi, iar acum avem clienţi care plătesc un abonament de 20 de dolari pe lună pentru a folosi produsul nostru.

  1. De unde facem rost de bani în Europa de Est?

Sunt foarte multe resurse, iar banii nu sunt greu de găsit. Sunt site-uri, sunt două acceleratoare pentru startup-uri în Bulgaria. Acceleratorul e un fond de investiţii care oferă puţini banii (30 de mii-50 de mii de euro) unei firme pentru a putea începe prin a angaja oameni, a scoate produsul şi a-l testa cu piaţa. Dacă lucrurile merg bine atunci vor mai investi bani, dacă nu, nicio problemă, nu îi interesează că au pierdut nişte bani.

Cel mai important lucru, dacă vrei să găseşti bani în Europa de Est, e să mergi la conferinţe de startup-uri. Noi l-am găsit pe unul din finanţatorii noştrii la How to web în Cluj. Peste tot sunt foarte mulţi investitori care abia aşteaptă să vadă un startup care a reuşit să demonstreze modelul de business.

  1. Cum te asiguri că-i va păsa cuiva de produsul tău?

E vorba de customer development şi lean startup pe care le-am auzit de la Steve Blank. Atunci când te apunci să construieşti un produs, nu te apuci să îl construieşti în totalitate, ci faci un demo pe care îl arăţi potenţialilor clienţi. Astfel, atunci când o să lansezi produsul o să ştii că ai suficienţi oameni care se vor folosi de el şi care vor vrea să dea bani pe el.

  1. Cine sunt clienţii şi cum poţi să te gândeşti doar la ei şi la nevoile lor?

Când vrei să oferi un produs unui client trebuie să înţelegi foarte bine care sunt problemele lui, nevoile lui, dacă te încadrezi în top 10 probleme ale lui, dacă poţi să soluţionezi ceva foarte important pentru el, dacă el caută în mod activ soluţii.

  1. Ce înseamnă să lansezi un produs? Cum poţi da greş? Cum poţi avea succes?

Când vrei să lansezi un produs trebuie să te asiguri din timp că cererea e suficient de mare şi că ai vorbit îndeajuns în prealabil cu clienţii pentru care vrei să lasezi produsul. Totul trebuie făcut din timp, prin înscrierea clienţilor pe liste şi mai ales prin informarea lor (pe mail) despre progresele pe care le faceţi. Noi am făcut un studiu de caz când am lansat Squirlly şi ne-am gândit cum să aducem lumea la noi la webinar. Am făcut un seminar on line. Am ştiut că dacă facem un eveniment local, în România, nu o să funcţioneze prea bine, pentru că o să lansăm pentru nişte oameni care nu sunt deloc interesaţi de produsul nostru. Ca să ajungem la clienţii noştri din străinătate am decis să facem un webinar şi am promovat în prealabil, pentru a-i atrage, calităţile produsului nostru. Au venit în jur de 100 de persoane, din care 80 s-au înscris în baza noastră de clienţi, oferindi-ne posibilitatea să începem să testăm versiunea beta a produsului.

  1. Cum să ai buget de marketing 0 dolari şi peste 10.000 de useri în doar câteva luni?

Recomand să se meargă pe metode gratuite de promovare a produsului sau a platformelor. Poţi să dai bani pentru promovare atunci când ştii că recuperezi măcar o parte. Growth hacking-ul este un nou mod prin care startup-urile fac marketing. Ca să ai numărul necesar de useri trebuie să te asiguri că atunci când promovezi ceva, oamenii vor veni la tine şi îţi vor folosi produsul. Dacă diferenţa între downloaduri şi userii care s-au şi înregistrat pentru a folosi programul e foarte mare atunci e o problemă, pe care trebuie să o descoperi şi să o rezolvi. Lucrurile trebuie să pară simple şi clare pentru potenţialii clienţi.

Mai multe puteţi învăţa despre antreprenoriat, startup business şi idei de business în cadrul evenimentului Open Connect, în Cluj-Napoca.

 

Stiri mai vechi: