Joi02252021

Last updateJoi, 16 Ian 2020 4pm

Back Sunteți aici:Home

Articole

Irina Markovits: stilul personal în afaceri

Irina Markovits este consultant de stil, personal shopper si jurnalist de moda. La finele anului 2004 a fondat biroul de consiliere de imagine din Romania, Image Matters. Află de la Irina Markovits cum ar trebui să te îmbraci în funcţie de domeniul în care lucrezi, de arhetipul în care te încadrezi, de siluetă şi de pigmentaţie.

Cum ştim în ce stil ne încadrăm?
Irina Markovits: O să vă dau ca exemplu povestea “Alice în ţara minunilor”. Când Alice se află la răscruce de drumuri şi întâlneşte pisica de Cheshire, o întreabă încotro s-o apuce. Pisica o întreabă unde vrea să ajungă. Alice spune că nu ştie. Pisica îi răspunde atunci: “dacă nu ştii unde vrei să ajungi, atunci nu are importanţă pe unde vrei s-o apuci”. Alice nu era nici lider nici manager, nici nu avea viziunea locului în care vroia să ajungă, nu ştia în ce direcţie să meargă, cum arată visul sau destinaţia ei sau cum să-şi planifice drumul. Când vine vorba de stil vestimentar, de foarte multe ori femeile se găsesc într-o zonă de dezorientare. Toate ştim să ne îmbrăcăm, toate avem dulapul plin de haine şi spunem că nu avem ce să purtăm, mergem la shopping… degeaba. Dilema femeilor care doresc să aibă stil este punerea în practică a unui concept.

“O femeie nu are niciodată un singur stil vestimentar”

Ce este stilul?

Irina Markovits: Stilul este un concept care poate avea foarte multe faţete. Are o parte abstactă, care ţine de introspecţie personală, cunoaştere proprie, de cât de atente suntem la evoluţia noastră personala sau evoluţia în carieră. Dar are şi o parte concretă, ce constă în îmbrăcămintea propriu-zisă.

Care este partea conceptuală?
Irina Markovits: Partea conceptuală: în momentul în care încercaţi să vă definiţi stilul vestimentar, puteţi să vă regăsiţi într-un arhetip al femeilor din mediul de afaceri. Există mai mule tipuri de arhetipuri:

Femeia mentor (cea care trebuie să transmită foarte multă căldură, care trebuie să inspire, să îi facă pe ceilalţi să o urmeze). O astfel de femeie ar trebui să se îmbrace corespunzător, pentru că în momentul în care s-ar îmbrăca într-o “armură” de stofă neagră, nu ar mai reuşi să comunice acea empatie. O femeie într-o poziţie de mentor va trebui să poarte o vestimentaţie care să creeze o legătură, o deschidere spre ceilalţi.

Apoi directoarea: este femeia fermă, autoritară, cea care dă direcţii, iar imaginea ei trebuie să transmită mai multă putere, să aibă o anumită doză de răceală. Vestimentaţia ei are linii clar definite. I se potrivesc cel mai bine croielile de tip business, nu neapărat clasice, dar foarte clar structurate, precum personalitatea ei. Nu ar trebui să o vedeţi niciodată îmbrăcată într-o ţinută boemă, înflorată, până în pământ, în buline, panglicuţe, volane.

Muza este mult mai artistică, mai diafană, genul care nu vrea să fie în centrulIncrease atenţiei, dar şi ea inspiră. Care va dori să creeze experienţe pentru oamenii cu care lucrează. Este o femeie care oferă foarte mult suflet, femeia partener. Prin natura ei foarte artistică şi vestimentaţia ar trebui să fie similară. Nu ar trebui să se îmbrace în haine de serie, producţie mare, iar dacă alege astfel de haine, trebuie să le asorteze, să le poarte într-un mod unic, cu foarte multă personalitate.

Omul de echipă: este genul de persoană care leagă oamenii, femeia liant, care va pune lucrurile în mişcare şi se gândeşte foarte puţin la ea. Nu înseamnă că se va îmbrăca în jeanşi şi salopetă, dar şi în cazul ei vestimentaţia trebuie să insufle acest tip de comunicare. Nu i se potriveşte vestimentaţia rigidă. Omul de echipă trebuie să îmbrace haine plăcute, moi, care să ceară apropiere.

Independenta: în foarte multe cazuri se regăseşte în rândul antreprenoarelor, femeia care se automotivează, este autonomă, ştie să-şi măsoare performanţele. Va munci întotdeauna mult mai mult decât orice angajator. Este foarte preocupată de zona de dezvoltare personală, de networking. În garderoba ei ar trebui să se găsească o vestimentaţie care să surprindă nevoia ei de independenţă. Foarte rar între antreprenoare veţi găsi femei romantice şi naïve. Va prefera o îmbrăcăminte mai androgină, va purta poate o îmbrăcăminte lejeră, dar nu înseamnă că nu are în garderobă rochii de seară.

Educatoarea este tot un tip de mentor, ea ştie foarte bine să îi facă pe oameni să se simtă apreciaţi. Este un gen de femeie romantică. În vestimentaţia ei, dar mai ales în accesoriile ei, sau în detaliile vestimetare, veţi regăsi elemente extrem de feminine. Este genul care îşi va aduce atmosfera de familie la birou.

După ce alte criterii ne mai putem defini stilul?
Irina Markovits: În materie de management al imaginii, trebuie, în funcţie de industria în care lucraţi, să vă identificaţi codul vestimentar cel mai potrivit şi să eliminaţi acele tipuri de vestimentaţie care clar nu se potrivesc. Sunt multe companii în cadrul cărora nu există un cod vestimentar clar implementat. Cu cât domeniul de activitate este mai sever, cu cât sugerează mai multă structură, sau are o încărcătură istorică (finanţe-bănci, avocatură), cu atât codul vestimentar va fi mai protocolar, mai rigid. Tinutele premise sunt din zona de vestimentaţie TAILORED, care însemnă croieli clar definite, oarecum împrumutate din garderoba masculină.
Cu cât genul de organizaţie este mai mică, sau din domenii de back-office, cu atât codul vestimentar este mai permisiv.

Ca idee general valabilă, ţineţi cont că ceea ce purtaţi la birou nu ar trebui să fie confundat cu hainele pe care le purtaţi în restul timpului liber, indiferent de activitatea pe care o faceţi.

Dar în zonele de activitate creativă?
Irina Markovits: În zonele de activitate creativă nu prea există coduri vestimentare. Este de la sine înţeles că această activitate se va exprima şi prin vestimentaţia ta. Poţi să te îmbraci aproape de tendinţe sau avangardist, mult mai curajos, mult mai colorat, chiar mai încărcat, dar, cu toate acestea, trebuie să rămână ideea unei ţinute profesionale.

Ce părere aveţi despre uniforme?
Irina Markovits: În cazul în care lucraţi într-un domeniu public, de genul retail, hotelier, imobiliar, de cele mai multe ori se impune o uniformă care simplifică lucrurile, iar astfel imaginea angajaţilor este conformă cu imaginea brandului. În acest domeniu e posibil să fie nevoie să ţineţi cont de anumite detalii gen lungimea unghiilor, machiajul, înălţimea tocurilor, tipul încălţămintei.

Cum ne îmbrăcăm în zona de home office?
Irina Markovits: Foarte multe antreprenoare vor lucra de acasă. Însă ele nu stau în pat până la prânz. Se trezesc de dimineaţă, se machează, vor duce copiii la şcoală şi îşi vor plănui meticulous ziua. Pentru ele un cod vestimentar potrivit este business-casual sau smart casual (un sacou simplu, o jachetă peste o camaşă, un pantaloon lejer, NU jeanşi).

În call-center, de exemplu, garderoba va fi întotdeauna casual, este foarte similară cu ceea ce aţi purta în timpul liber. Mare atenţie la ceea ce depăşeşte limitele decenţei (fară maiou, pantaloni scurţi, ciorapi plasă, etc.).

Ce urmează după ce ne-am găsit arhetipul?


Irina Markovits:Trebuie să ţineţi cont de tipul siluetei. Siluetele sunt uşor de înţeles. Un sfat: nu vă cramponaţi de croieli, pentru că oricum se schimbă de la un an la altul, apar alte tipuri de linii vestimentare. Ceea ce s-a purtat acum 7 ani nu se va mai purta peste 3 ani, dar nu înseamnă că acele linii nu vi se potrivesc.

Silueta: acolo unde aveţi mai mult, nu mai încărcaţi!!!


Nu contează atât de mult croielile, cât efectul final pe care îl are ţinuta pe care o îmbrăcaţi.

Ce ne puteţi spune despre culorile pe care le purtăm?
Irina Markovits: În funcţie de pigmentaţie, de culoarea tenului, a ochilor, fiecare femeie poate să poarte o diferită paletă cromatică. Brunetele ar trebui să poarte un alt tip de culori decât cele permise blondelor, roşcatele diferite de şatene. În momentul în care ştiţi culorile care vi se potrivesc veţi cunoaşte mai bine şi tipurile de nuanţe care vă înfrumuseţează, va eclipsează sau vă domină, puteţi să descoperiţi machiajul care vă evidenţiază.

“Scopul machiajului nu este să transforme, ci să sublinieze fizionomia şi să scoată în evidenţă trăsăturile foarte frumoase pe care le aveţi, în mod natural”.

Numărul clienţilor individuali ai Irinei se ridică la peste 450, printre care: Procter&Gamble, Orange Romania, Adobe, Danone Romania, Samsung, Holcim Romania, Ewopharma, Petrom/ OMV, OTP Bank, partide politice, care au beneficiat de traininguri de imagine profesionala.