Joi02252021

Last updateJoi, 16 Ian 2020 4pm

Back Sunteți aici:Home

Articole

Află de la avocatul Elena Grecu, de ce trebuie să îţi înregistrezi marca şi ce se poate întâmpla dacă nu o faci

Elena Grecu este avocat și consilier proprietate intelectuală. O găsiţi la avocatii-tai.ro. După mai bine de 10 ani de avocatură, coordonează o echipă de avocați specializați în dreptul proprietății intelectuale, dreptul muncii  și corporate, oferind consultanță și ajutând în luarea deciziilor atât companiile mici cât și companii de renume ca Electronic Arts Romania sau Zdrovit Romania cu peste 500 de angajați.

Cât de mult seamănă un business cu un război?

Elena Grecu: Eu port războiul pentru clienţii mei. Nu sunt de părere că business-ul e un război, dar de multe ori trebuie să te porţi ca şi cum ai fi în război. Trebuie să ai consilieri buni, un contabil bun e necesar,  un avocat bun  e absolut necesar, trebuie atenţie la strategia concurenţei. Marca trebuie înregistrată de la început.

Va recomand cartea Ghidul contractelor pentru antreprenori, având motto-ul „dacă vrei pace, pregăteşte-te pentru război”.

Cât de importantă e strategia în business?


Elena Grecu: E importantă, dar nu definitorie. Cred că cea mai importantă calitate a unui manager este aceea de a şti să schimbe strategia foarte rapid. E bine să ai o startegie, o linie trasată, dar să nu te bazezi numai pe ea pentru că ar putea să îţi schimbe în rău business-ul. Trebuie să fii pregătit pentru orice şi să te adaptezi.

Care este valoarea brandului? De ce să ne înregistrăm marca?

Elena Grecu: Suntem specializaţi în proprietate intelectuală şi pentru că suntem şi avocaţi mergem şi în instanţă. Poate nu ştiţi cât de importantă este marca pentru că nu vă loviţi atât de des precum ne lovim noi de problemele legate de mărci. Atunci când prietenul cel mai bun, angajatul fidel sau chiar fosta soţie îţi îregistrază marca, este chiar dureros, pentru că toată munca depusă, toţi banii investiţi în promovarea afacerii, în dezvoltarea numelui de domeniu al site-ului, sunt pierduţi. Se poate acţiona în instanţă, dar durează foarte mult. Cel mai simplu e să îţi înregistrezi de la început marca, dar trebuie să urmăreşti şi ce face concurenţa, să nu îşi înregistreze o marcă similară.

Puteţi să ne daţi un exemplu concret?

Elena Grecu: Marca Vodafone a fost înregistrată în România în1995 de societatea Telemobil. Când Vodafone a cumpărat Connex, nu a putut să intre pe piaţă cu această marcă. A fost nevoie de ani de judecată, iar până la urmă tot au plătit ca să îşi cumpere brandul. Telemobil spunea că Vodafone este un cuvânt foarte obişnuit iar ei nu ştiau că există această companie, înregistrând-o cu bună credinţă. Prin urmare, compania Vodafone a plătit o sumă importantă Telemobilului pentru a-şi lua marca.

Cât de mult influenţează strategia pe care o construim, deciziile pe care le ia concurenţa?

Elena Grecu: Depinde de produs, de serviciu. Mai ales atunci când vinzi produse este foarte important ce face concurenţa, te uiţi la preţurile concurenţei, la cum acţionează. Sunt anumite măsuri legislative care te ajută să împiedici actele neconcurenţiale. Dar asta nu înseamnă că un om de business trebuie să stea relaxat că statul veghează. Ştim cu toţii că statul îţi pune mai mult piedici decât te ajută să lupţi împotriva concurenţei neloiale. Din experienţa proprie, în societatea noastră, prin care înregisrăm mărci, nu ne-a interesat deloc concurenţa. Nici nu am vrut să ne uităm la concurenţă. Noi vindem servicii. Vrem să ne ajutăm clenţii să-şi înregistreze mărci şi să şi le apere, cu costuri cât mai mici pentru ei, pentru a ne rămâne fideli şi a ne recomanda. În domeniu sunt firme puternice, dar cred că linia noastră de business ne-a ajutat să creştem constant.

Care sunt paşii pe care trebuie să îi urmăm pentru a ne înregistra o marcă?

Elena Grecu:
Să nu credeţi că dacă citiţi câteva informaţii de pe site-ul OSIM-ului, ştiţi totul despre mărci. Noi recomandăm clienţilor să facă întâi o cercetare pentru a vedea ce mărci sunt deja înregistrate în domeniul lor, pentru că dacă acel nume nu există la nivelul României, dar există la nivel comunitar, intră în conflict cu acelaşi brand, care poate nu a ajuns încă la noi, dar e în altă ţară din Europa. Pot urma două lucruri neplăcute: OSIM-ul respinge marca şi ai plătit degeaba taxa, sau îţi înregistrezi marca, dar apare apoi prima firmă şi urmează un proces.

Cât timp durează procesul de înregistrare a mărcii?

Elena Grecu: Legea prevede un termen de 6 luni. Se poate şi la urgenţă, în trei luni, dar costă triplu. Protecţia adevărată începe după ce se obţine certificatul de marcă, pentru că numai atunci te poţi opune celor care folosesc în mod anticoncurenţial marca. Dacă ne referim la mărcile comunitare, taxa este valabilă pentru toate tările membre, la fel şi protecţia. Termenul de înregistrare era de un an, acum lucrurile se mişcă acum mai repede. În aproximaiv 6 luni se obţine certificatul de marcă comunitară.

Cât de des se foloseşte medierea în soluţionarea conflictelor din acest domeniu?

Elena Grecu: Acum este obligatorie medierea înainte de a încerca pe calea judecăţii. A intrat în vigoare noul cod de procedură civilă. Dar nu pot să spun că românii sunt foarte deschişi la mediere. Mulţi sunt războinici, procesomani, preferă ”să moara capra vecinului” chiar dacă moare şi capra lor. Eu recomand să se meargă la mediere, să se încerce calea amiabilă. Medierea înseamnă ca amândouă părţile să piardă puţin. Iar din experienţă vă spun că nu le place să piardă nici măcar un leu, chiar dacă procesul înseamnă mult timp pierdut, bani, sau chiar renumele lor are de suferit de pe urma acestor litigii.

Cartea, Elenei Grecu şi a Oanei Albu, Ghidul contractelor pentru antreprenori, se vrea a fi un ghid „de buzunar” pentru toti cei care fie nu au resurse pentru a plati un avocat, fie au deja un avocat, dar vor sa inteleaga, pentru cultura lor generala, cum functioneaza un contract si la ce riscuri se supun zi de zi.