Vi04162021

Last updateJoi, 16 Ian 2020 4pm

Back Sunteți aici:Home

Articole

Interviu Maria Brudan: dansul, o pasiune împărtăşită din suflet, cu suflet

549080 394272397354562 240760887 nMaria Brudan a investit o viaţă întreagă în cultura şi în dans. Acum a venit timpul să dăruiască şi altora o fărâmă din exeperienţa pe care a acumulat-o în diverse colţuri ale lumii. A înfiinţat în Alba Iulia Şcoala de Muzică şi Dans care îi poartă numele. Aici, copii de toate vârstele au şansa de a se dezvolta armonios studiind baletul, dansurile de societate, dansurile populare româneşti, sau chiar un instrument muzical.

1. De unde vine pasiunea pentru dans?

Din copilarie mi-a plăcut sa dansez, si urmând cursurile Liceului de Coregrafie din Cluj Napoca, am avut posibilitatea să studiez baletul cu cei mai prestigiosi profesori, care în acelaşi timp erau şi balerini la Opera Română sau Opera Maghiară. Îi amintesc pe :Edith Demko, Maria Trăilă, Francisk Gherghey, Eva Macksay şi alţii. Cu cât stii mai multe despre această artă, cu atât dragostea pentru această activitate devine tot mai mare.

Încă din anii de liceu, noi elevii trebuia să facem practică la operă. Primeam roluri mai mici sau mai mari in funcţie de cerinţele şi necesităţile baletelor puse in scenă, sau ale scenariştilor de operă sau operetă. Astfel, am dansat in Lacul Lebedelor de Ceaickovski, actul II, susţinut in intregime de elevi şi în alte balete precum: Paquita,Voievodul Ţiganilor, Coppelia,Gizell, Romeo şi Julieta, şi multe coregrafii montate de maestrul Moravsky.

2. Ce anume v-a determinat sa deschideti o scoala de dans in Alba Iulia?

M-am stabilit în 1982 în Alba Iulia, unde m-am căsătorit şi mi-am format familia. Am prins radădăcini aici.

3. Care este experienţa pe care o aveţi în dans şi în învăţământ?

După terminarea celor 9 ani de studii, am fost angajată la „Ansamblul Doina” al Cercului Militar din Cluj, unde am dansat ca balerină. Apoi la Alba Iulia la Scoala Populara de Arta, Casa de Cultura a Municipiului, Scoala populara de arta Aiud, Palatul copiilor Alba Iulia, Scoala privata de dans Maria Brudan.

Stabilindu-ma temporar in Spania timp de 8 ani, am înfiinţat un ansamblu folcloric în Alicante cu romanii de la Asociaţia A.R.I.P.I. şi mulţi spanioli dornici să inveţe o altă cultură, inclusiv limba română.

4. Cum se numeste şcoala pe care aţi înfiinţat-o şi când aţi început cursurile?

Şcoala pe care o conduc acum se numeşte „Scoala de muzica şi dans Maria Brudan”. Pasiunea pentru balet m-a făcut să mă gândesc să-mi construiesc o sală adecvată. Când am realizat-o mi-am deschis propria şcoală. Am denumit-o Maria Brudan, întrucât multă lume mă cunoaşte după nume.

5. Care este vârsta de la care este recomandat să înceapă copilul, dansul? De ce?

Cu cât e mai fragedă vârsta cu atat mai bine. Pot de la 3 ani să se joace cu părinţii, să facă mişcări de gimnastică, jocuri cu bătăi din palme. Asta îi ajută pe copii să se dezvolte şi să fie receptivi.

E recomandat să înceapă să facă dans, balet calsic, deoarece acolo punem baza pe dobândirea unui corp frumos, armonios şi echilibrat, să înveţe să meargă frumos, să ţină spatele drept, să le intre în instinct o poziţie corectă a corpului, şi la scoala, şi pe stradă. Astfel, nu vor avea probleme de spate din cauza ghiozdanului.

Mai întâi, copiii învaţă noţiuni elementare despre cum miscăm corpul, şi care sunt fragmentele corpului, noţiuni de coordonare, elasticitate, învaţă să deschidă urechea la ritmurile simple ce se folosesc la exerciţiile de încălzire a muşchilor şi tendoanelor. Când au un minim de aptitudini, ritm, coordonare, pot dansa şi alte stiluri de dans.

Persoanele care excelează în orice stil de dans de la o vârstă foarte fragedă au şi talentul necesar de la mama natură.

6. Care sunt beneficiile pe care le aduce această activitate?

Beneficiile sunt foarte multe: chiar dacă nu au talent, acesta se poate dobandi prin muncă. Copiii pot să capete o mult mai mare concentrare în viaţa de zi cu zi, deoarece dansul nu e doar o zbenguială pentru a consuma energia, ci o artă. Trebuie gândită  fiecare mişcare, anticipată, şi iată că, în acelaşi timp, copilul învaţă să gândească 2 lucruri diferete: ceea ce face şi ceea ce urmează să facă.

Vorbim şi de abilităţi motrice, copilul devine mai ager, sunt copii mai lenţi, şi asta, în viaţa de zi cu zi e o pierdere. Acum, societatea se mişcă repede. Daca nu învaţă să acţioneze la momentul potrivit, o sa fie veşnic ultimul în toate, o să fie în urmă cu temele şi niciodată nu-i va ajunge timpul. Experţii spun că abilitatea de a dansa şi a cânta la un instrument muzical stimulează inteligenţa, creativitatea, capacităţile morale şi spirituale, increderea in sine, capacităţile cognitive, memoria, atenţia, abilitatea de a se depăşi pe sine. Copilul dobândeşte un limbaj nou, concentrare, sintetizare, gândire logică şi pozitivă, capacităţi de integrare in societate, se descoperă pe sine etc.

7.Ce stiluri de dans îi invăţaţi pe elevii dumneavoastră?

Balet clasic începand de la gradiniţă. Sunt copii care au aptitudini de la grupa mică. Avem grupe de gradiniţă mijlocii şi mari, de şcoală primară şi gimnazială.

Învăţăm împreună dansuri moderne de salon, Standard şi Latino, dansuri de caracter, şi dansuri populare românesti. Pe acestea din urmă ar trebui să le inveţe toţi copii deoarece sunt identitatea noastră, sunt rădăcinile noastre. Cu durere in suflet spun că tot mai puţini copii frecventează cursurile de dansuri populare şi uite aşa ne pierdem tradiţiile şi identitatea. Ce frumos e să mergi la o nuntă sau o petrecere şi să vezi lumea jucând! Dar dacă în copilărie nu invaţă, mai târziu nu mai au timp sau voinţă suficientă. Se lasă păgubaşi.

8.Exista conditii pe care trebuie sa le îndeplinească copilul pentru a putea dansa sau a canta la un instrument (ex. conditii fizice, probe pe care trebuie sa le treaca, abilitati fizice etc.)?

Unica condiţie cerută e ca în cazul unor problema de sanatate, medicul sa dea verdictul daca e indicat sa faca efort fizic sau nu. Dacă un copil este operat pe inima  nu e indicat sa faca efort fizic mare etc. Le cerem părinţilor să întrebe medicul de familie dacă le permite sau nu.

Abilităţile şi performanţa le dobandim cu timpul, deoarece suntem o şcoală unde sunt bineveniţi toţi copiii, pentru că aici elevii sunt amatori. Toţi au posibilitatea să înveţe şi să cunoască din disciplina pe care o aleg.

Unii învata mai repede, altii au un ritm mai lent, şi nu punem probe eliminatorii care sunt dureroase pentru sufleţelul copilulul. Nici la concursuri nu ne înghesuim, deoarece sunt prea costisitoare .Programa e adaptată la capacitatea copilului şi puterea lui de asimilare. La o şcoală specială ritmul e foarte alert şi pentru că e vorba despre o activitate extraşcolară, învăţăm de plăcere.

9. Care este, în medie, numărul de ore zilnic sau săptămânal indicat să il dedice copilul, dansului, pentru a obţine rezultate bune?

Recomand dansul de 2 ori pe saptamana, deoarece o data pe saptamana e putin, de 3 ori pe saptamana e mult. Poate copilul vrea sa mai  facă si alte activitati, sa aibă timp suficient sa fie acasă, în preajma  parintilor, sa se joace cu pritenii, cunoscuţii. Tu trebuie sa-l sufoce o singură activitate.

10. În general, după cât timp de la începerea cursului apar progrese?

Depinde de capacitatea elevului, la unii la puţine luni, la altii după o jumătate de an, alţii dupa un an. Trebuie sa aibe parintii rabdare, deoarece ei trebuie să-i incurajeze. Şi rezultate foarte vizibile sunt după câţiva ani de muncă, iar atunci e o plăcere deosebită şi din partea elevului şi a profesorului. E o şcoala pentru amatori, aşa că nu ne comparăm cu şcolile care au foarte multe ore de specialitate  pe săptămână. Trebuie sa nu uităm de  capacitatea fiecaruia.

Scopul nostru e ca elevul sa obţină o cultură generală, sa înveţe cum e să danseze sau să cânte pe o scenă un repertoriu variat, într-o atmosfera plăcută, să socializeze cu alţi copii, iar activitatea să fie o plăcere.

11. În ce profesii mai pot fi utile abilitatile dezvoltate de dans?

În orice domeniu ai lucra, după muncă trebuie să te şi relaxezi, iar dacă ştii să dansezi sau să cânţi te distrezi intr-un mod plăcut, reconfortant. Dacă mergi la o petrecere, din nou te admiră toată lumea pentru faptul că dansezi şi cum dansezi şi nu in cele din urmă poţi să-ţi alegi meseria de balerin.

Chiar în primăvară am fost cu copiii la Cluj, la Liceul de Coregrafie, unde am dat un spectacol comun cu elevii clujeni. Noi le-am arătat câteva dănsuleţe de balet, adaptări, dans de societate şi folclor, iar ei ne-au arătat dansuri  mai profesioniste, e normal, dar D-na directoare Rodica Istrate a stat de vorbă cu părinţii multor copii, pentru că a văzut în ei potenţiali balerini.

12. Sunteşi singura profesoară de balet din Alba. Cum reuşiţi să promovaţi acest dans şi să îi atrageti pe micuţi, dar şi pe părinţi spre această activitate?

Publicitatea ne-o facem noi: eu şi fiica mea Camelia Brudan, profesoară de vioară, prin afişe, pliante, mergem prin şcoli, grădiniţe, vorbim cu părintii, pentru că de ei depinde.
De asemenea, organizăm spectacole de sărbătorile de iarnă, de 8 Martie, de sfârşit de an scolar pentru ca părinţii să vadă progresele copiilor.
Avem şi o grupă de adulţi cu care lucrăm in fiecare lună un alt gen de dans.

13.E dansul o pasiune costisitoare? Cât costa un costum profesional de balet si cum se poate procura?

Dansul profesionist este costisitor, nu doar în ceea ce priveşe cumpărarea costumelor ci şi în privinţa timpului pe care il dedici studiului, repetiţiilor, spectacolelor şi deplasărilor. Dar fericirea pe care o primeşti din aplauzele publicului compensează totul.Costumele se comanda de la magazinele specifice de dans, sau direct de la fabrici.

La,, Şcoala de Muzică şi Dans MARIA BRUDAN,, nu e costisitor, deoarece  nu cer costumele cele mai scumpe, preţul de abonament e rezonabil, şi-l poate permite multa lume, ramâne la  alegerea parintilor în ce anume vor sa investească: in vicii personale sau în abonamentul lunar pentru cursurile de dans ale copilului.

14. Aveti elevi care participa la competitii de dans? Elevi care excelează în mai  multe stiluri?
Noi participăm la spectacole organizatede noi, sau de Primărie, de Consiliul Judeţean pentru Cultură Alba, răspundem la toate invitaţii, suntem şi voluntari, mergem şi la Scoala specială de Incluziune etc.Am fost invitaţi de diverse primării din judeţ pentru a participa la activităţi comune la: Teiuş, Albac, Bistra, Hăpria,Ceru Băcăinţi, Aiud, dar şi în judeţul Cluj.

Cu ani in urmă am avut un ansamblu folcloric numit ,,Codrişorul”, cu care am participat la mai multe festivaluri naţionale şi internaţionale, am fost prin România de la Cluj, Baia Mare, Bistriţa, Tg.-Mureş, Tulcea, Bucureşti, la Ratina şi Kralijevo în Serbia, Istambul, Paris,  la Parada Natiunilor de la Campionatul Mondial de Fotbal din 1998 din Franţa, am mai participat la 2 Festivaluri Internaţionale de Folclor din Portugalia, unde am avut mare succes.

15. Ce planuri aveti pentru viitor, în ceea ce priveşte activitatea şcolii de dans, dezvoltarea afacerii?

Afacerea e de subzistenţă. Nu se poate dezvolta mult pe timp de criză, mai ales când cultura e prima care sufera din taierea bugetelor. Noi nu lucrăm 3-4 luni pe an când copiii sunt în vacanţe, pentru că pleacă la bunici, în concedii cu părinţii sau se odihnesc.Copiii şi adulţii sunt invitaţi să participe la cursurile de VIOARĂ, CANTO CLASIC SAU CANTO POPULAR, BALET CLASIC, DANSURI DE SALON STANDARD şi LATINO, DANSURI POPULARE din toate zonele ţării, şi invăţarea limbii SPANIOLE.

968787 394270987354703 1565536641 n318032 333326320115837 311468343 n166094 239985589449911 2049300544 n970205 394277777354024 886214916 n