Articole
Daewoo şi Petrotel, puncte fierbinţi pe harta economică a României
- Detalii
- Categorie: Auto
- Publicat: Luni, 27 Iulie 2015 09:31
- Scris de Business Forum
- Accesări: 998
Şantierul naval Daewoo de la Mangalia şi rafinăria Petrotel Lukoil ar putea fi închise în perioada următoare, în condiţiile în care cele două companii se confruntă de mai multe vreme cu probleme economice şi legale. De asemenea, şi uzina Ford de la Craiova are dificultăţi, din cauza vânzărilor slabe ale modelului B-Max.
Korea Developement Bank (KDB), cel mai mare acţionar al concernului Daewoo, a cerut vânzarea sau lichidarea şantierului de la Mangalia şi a unei companii eoliene din SUA, în condiţiile în care grupul coreean are pierderi operaţionale în valoare de 2,5 miliarde de dolari. Korea Development Bank deţine o participaţie de 31,46% la Daewoo Shipbuilding&Marine Engineering, iar aceasta din urmă controlează pachetul majoritar la Daewoo-Mangalia Heavy Industries (DMHI). Celălalt acţionar semnificativ este statul român, care deţine o participaţie indirectă de 48,99% prin Şantierul Naval 2 Mai.
Daewoo-Mangalia Heavy Industries a înregistrat anul trecut pierderi de 706 milioane de lei la o cifră de afaceri de 914 milioane de lei, potrivit datelor publicate pe site-ul Ministerului Finanţelor. Societatea avea la finele lui 2014 2.574 salariaţi.
„Daewoo Mangalia şi DeWind sunt incapabile să funcţioneze în continuare din cauza problemelor actuale ale grupului şi trebuie lichidate. În procesul lichidării, incluzând injectarea de capital de lucru şi actualizarea garanţiilor de împrumut, ar putea apărea o pierdere semnificativă“, a anunţat Korea Development Bank.
Lukoil, probleme de două miliarde de euro
Şantierul naval de la Mangalia nu este însă, singurul ameninţat cu închiderea, rafinăria Petrotel Lukoil, de la Ploieşti, fiind tot sub acelaşi risc, dar din alte cauze. Grupul rus Lukoil este acuzat de evaziune fiscală şi spălare de bani într-un dosar de două miliarde de euro, procurorii Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Ploieşti punând sechestru pe conturile deţinute de grupul rus în Marea Britanie şi Olanda. Situaţia nu este nouă şi este o escaladare a scandalului declanşat în toamna anului trecut, când dosarul de era de doar 230 de milioane de euro.
Şi atunci, ca şi acum, grupul rus Lukoil a ameninţat voalat că închide rafinăria. Lukoil nu intenţionează să-şi închidă unitatea din România, dar va fi forţată să facă acest lucru dacă autorităţile locale impun sechestru asupra activelor şi conturilor, avertiza recent Thomas Mueller, vicepreşedinte al companiei petroliere ruse. Oligarhul Vagit Alekperov, preşedintele grupului şi cel mai mare acţionar, a transmis preşedintelui Klaus Iohannis o scrisoare în care îi solicită sprijinul pentru o „anchetare transparentă“ şi o cercetare a acestui caz „cu atragerea publicului larg“. De asemenea, Lukoil a cerut intervenţia Comisiei Europene, denunţând măsurile de instituire a sechestrului luate de o „instanţă mică“.
Prejudiciul calculat în dosar este de 1,2 miliarde de euro şi 1,5 miliarde de dolari pentru infracţiunea de folosire cu rea credinţă a creditului societăţii şi de 1,5 miliarde de dolari şi 552 de milioane de de euro pentru spălare de bani.
Mai exact, Petrotel Lukoil a rambursat în baza unor contracte, cu titlu de împrumut, acţionarului majoritar, suma de 1.511.904.038,94 dolari SUA şi 552.977.284,35 euro cu justificarea restituire creditare. De asemenea, a primit de la aceeaşi companie, cu titlu de investiţii sumele de 32 de milioane de euro şi 304 milioane de dolari, „deşi conform bilanţurilor, balanţelor şi raportărilor către ANAF, activul societăţii este de 48.522.486 euro echivalent monedă naţională, diferenţa de 257.995.952 euro neregăsindu-se în activul patrimonial al societăţii“. Procurorii mai susţin că Lukoil a majorat capitalul social al rafinăriei cu 480 de milioane de euro, dar la Registrul Comerţului apar doar 105,8 milioane, diferenţa de 374 neapărând nicăieri. „Cu toate că suma respectivă a fost primită cu titlu respectiv (majorare de capital social – n.r.), conform rulajelor de cont, aceasta a fost fracţionată şi rambursată cu titlu restituire creditare în aceeaşi zi în care a intrat în conturile bancare“, arată anchetatorii.
Lukoil a anunţat că a primit recent o ofertă de cumpărare a rafinăriei Petrotel, dar că nu doresc să vândă. Potrivit Reuters este vorba de grupul chinez China Peace Petroleum Group Limited.
Nici Ford nu stă prea bine
Constructorul auto Ford are alt gen de probleme, cauzate de scăderea cererii. În data de 21 iulie, grupul american a anunţat că uzina de la Craiova opreşte producţia de autoturisme pentru aproape trei săptămâni. Mai exact, se opreşte activitatea de pe data de 30 iulie, atât la secţia de vehicule, cât şi la motoare, iar angajaţii vor reveni la serviciu pe 17 august. Doar câţiva salariaţii vor rămâne la fabrica Ford din Craiova şi se vor ocupa de mentenanţa instalaţiilor.
Anterior, în luna aprilie Ford a mai trimis o dată angajaţii în şomaj tehnic din cauza vânzărilor slabe ale modelului B-Max, iar în luna martie a renunţat la 500 din cei 3.200 de angajaţi.
sursa:adevarul.ro
Articole similare:
Stiri noi:
- „Traficul din Cluj are nevoie de un plan concret de măsuri integrate, nu doar de asfaltări pompieristice cu iz de primăvară electorală” - 18/09/2015 08:28
- Vezi unde va fi motorina 4,84 lei, tot weekend-ul - 18/09/2015 06:35
- Normele Euro 6 încurcă vânzătorii de autoturisme - 16/09/2015 06:26
- A intrat în vigoare norma de poluare Euro 6. De la 1 septembrie, timbrul de mediu va fi achitat și pentru mașinile Euro 6 - 03/09/2015 07:28
- Modificari la obtinerea permisului auto - 31/08/2015 06:58
Stiri mai vechi:
- Niciun autoturism parcat ilegal nu va mai putea fi ridicat de hingherii de maşini. Decizia, publicată în Monitorul Oficial - 17/07/2015 06:44
- Proiectul uimitor a trei studenţi din Braşov: dau examenul de diplomă cu o super maşină de curse construită de ei - 03/07/2015 07:14
- "Programul RABLA pentru angajati" la Dacia. Platile compensatorii ii fac pe 600 de salariati sa se bata pe 300 de plecari - 26/06/2015 06:52
- Despre "taxa Volkswagen" şi alte delicii - 15/06/2015 09:53
- Cum a ratat România al treilea mare producător auto - 04/06/2015 10:11
- Metoda cea mai simplă să verifici dacă trebuie să schimbi cauciucul uzat. Dezavantajele pneurilor „All Season” - 02/06/2015 06:59
- Un deputat vrea sa le dea carnet tinerilor de 16 ani. Pareri pro si contra despre sistemul "sofer minor, doar cu insotitor" - 27/05/2015 07:17
- Cât de utile sunt maşinile care se conduc singure - 26/05/2015 09:05
- Am testat Mazda6 cu facelift şi motor 2.2 SKYACTIV-D - Echilibrul perfect! - 25/05/2015 08:45
- Cel mai eficient Volkswagen Passat. Consumă mai puţin decât un smart fortwo - 22/05/2015 09:51
- Bicicletă de 20.000 de dolari de la Audi - 21/05/2015 09:14
- Mașinile germane domină piața vehiculelor de ocazie - 27/04/2015 08:55
- Se schimbă CODUL RUTIER: Maşinile înmatriculate în Bulgaria ar putea fi interzise după 90 de zile - 21/04/2015 07:03
- Service-urile vor să-și aranjeze monopol pe banii asiguraților - 03/04/2015 07:38
- Rabla 2015: 25.000 de tichete şi trei tipuri de eco-bonusuri, de la 750 de lei la 2.500 de lei - 01/04/2015 05:55