Lun03082021

Last updateJoi, 16 Ian 2020 4pm

Back Sunteți aici:Home

Articole

Prognoza evoluţiei costului carburanţilor din România

pret benzinaPreţurile carburanţilor comercializaţi în România au scăzut în ultimele săptămâni, până la nivelul minim al ultimelor patru luni în cazul benzinei şi al ultimelor şase luni în cazul motorinei, după ce cotaţiile petrolului pe pieţele internaţionale au înregistrat un declin major.

Carburanţii comercializaţi la staţiile din România s-au ieftinit semnificativ în ultimele săptămâni, până la un nivel mediu de 5,6 lei pe litru la benzină şi 5,3 lei pe litru la motorină, însă ţara noastră continuă să se înscrie în rândul statelor din regiune cu cele mai mari preţuri.

Principalul factor care a determinat ieftinirea benzinei şi a motorinei pe piaţa românească este declinul major pe care l-au înregistrat cotaţiile petrolului pe pieţele internaţionale.
Preţul petrolului Brent se tranzacţiona la sfârşitul săptămânii trecute la aproximativ 50 de dolari de baril, acesta fiind nivelul minim al ultimelor luni. Barilul de petrol se tranzacţiona cu peste 60 de dolari în urmă cu două luni, adică la un preţ cu 20% mai mare.

Preţul mediu al benzinei comercializată pe piaţa românească a ajuns la începutul lunii august la 1,26 euro pe litru (5,55 lei/litru), în scădere cu peste 2% (14 bani) faţă de nivelul din urmă cu o lună, însă în creştere cu peste 11% faţă de începutul acestui an, potrivit datelor publicate de Comisia Europeană.

 România se situează pe locul 20 în rândul statelor din Uniunea Europeană cu cea mai scumpă benzină, surclasând state precum Luxemburg (1,25 euro/litru) sau Cehia (1,22 euro/litru). De altfel, România a înregistrat în ultima lună cea mai mare ieftinire a benzinei din rândul statelor din regiune. La benzinăriile din Slovacia şi din Austria, carburantul se vinde la preţuri mai mari decât în România, cu 1,37 euro, respectiv 1,27 euro pe litru. În Ungaria, Polonia şi Bulgaria, preţurile sunt însă mai mici.

În luna martie a anului trecut, înainte de introducerea accizei suplimentare de 7 eurocenţi pe litrul de carburanţi, petrolul se tranzacţiona pe pieţele internaţionala la 110 dolari pe baril. De atunci, cotaţia „aurului negru“ a scăzut aproape 55%. În acelaşi interval, luând în calcul şi acciza suplimentară, preţul benzinei nu a scăzut deloc. Trebuie menţionat însă că taxele reprezintă jumătate din preţul final al carburantului.

Cea mai scumpă motorină din regiune

Motorina se comercializează la staţiile din România la un preţ mediu de 1,21 euro pe litru (5,34 lei/litru), acesta fiind în scădere cu 2,5% (13 bani) faţă de nivelul din urmă cu o lună şi cu aproape 7% comparativ cu maximul atins la 18 mai, potrivit datelor Comisiei Europene.

România se clasează pe locul 10 în rândul statelor membre ale Uniunii Europene cu cea mai scumpă motorină, fiind surclasată de state precum marea Britanie, Italia, Suedia, Finlanda, Danemarca sau Olanda, ţări cu economii puternice şi cu un nivel de trai cu mult peste media românească. Luxemburg, ţara cu cel mai mare PIB pe cap de locuitor din spaţiul comunitar, are cele mai mici preţuri la motorină din UE, respectiv 1,04 euro.
Motorină mai ieftină decât în ţara noastră se comercializează şi la benzinăriile din state precum Germania, Belgia, Franţa, Spania sau Austria. În regiune, România conduce detaşat în clasamentul cu cele mai mari preţuri la motorină şi este urmată de Bulgaria (1,19 euro/litru), Ungaria (1,17 euro), Slovacia (1,15 euro) şi Polonia (1,1 euro). În Slovacia, preţul motorinei s-a redus cu 4,2% în ultima lună, iar în Ungaria – cu 2,5%.

BNR: Combustibilii se vor ieftini cu peste 6% în 2016

 În aprilie 2014, Guvernul a introdus acciza suplimentară la carburanţi – 7 eurocenţi pe litru, care a determinat o creştere a preţului cu 40 de bani pe litru. Proiectul noului Cod Fiscal, trimis de preşedintele Klaus Iohannis spre reexaminare în Parlament la sfârşitul lunii iunie, prevede însă reducerea accizelor la carburanţi, dar şi scăderea cotei standard de TVA de la 24% la 19%. Cele două măsuri ar putea genera o ieftinire a carburanţilor cu peste 6% în 2016, potrivit estimărilor Băncii Naţionale a României.

 „Începând cu luna ianuarie 2016, dinamica grupei (combustibililor – n.r.) este proiectată la valori negative, în principal pe fondul reducerii cotei standard a TVA de la 24% la 19% şi al diminuării nivelului accizelor aplicabile acestei categorii de produse. Influenţe de sens invers provin din partea dinamicii pozitive a preţului petrolului, precum şi a reînscrierii anticipaţiilor privind inflaţia pe o traiectorie crescătoare. Rata anuală a inflaţiei preţurilor combustibililor este preconizată a atinge -6,3% la sfârşitul anului 2016, fiind revizuită în scădere cu 8,1 puncte procentuale comparativ cu proiecţia anterioară“, se arată în raportul trimestrial asupra inflaţiei, prezentat de BNR săptămâna trecută.

sursa:adevarul.ro