Joi10292020

Last updateJoi, 16 Ian 2020 4pm

Back Sunteți aici:Home

Articole

Abandonarea unei companii cu active de sute de milioane!

astoria-snagovImobile în valoare de milioane de euro pot fi vândute „pe nimic“, dacă Societatea Feroviară de Turism va intra în faliment.

Compania este în insolvență și, deocamdată, nu se arată vreun motiv de optimism.În urmă cu peste zece ani, o mare parte din patrimoniul căii ferate - hoteluri, vile, centre de agrement şi terenuri - a fost scos de la CFR SA şi dat în proprietate Societăţii Feroviare de Turism (SFT) pentru activităţi de turism, alimentaţie publică şi sport. Bunurile aveau, pe lângă importanţa istorică, şi o valoare de piaţă de zeci de milioane de euro. La începutul anului 2013, SFT a intrat în insolvenţă.

Până în perezent, cei  patru administratori judiciari care s-au ocupat de companie au reuşit performanţa de a înregistra o datorie de 2,3 milioane lei. Asta în condiţiile în care turismul românesc înregistrează creşteri după creşteri. Care este miza şi de ce ar dori cineva ca SFT să nu iasă la liman? O explicaţie ar fi că terenurile şi clădirile au devenit o ţintă pentru rechinii imobiliari.

Scurtă istorie a eşecului

În urmă cu mai bine de nouă ani, Ministerul Transporturilor ceda Hotelul Astoria, o emblemă a arhitecturii interbelice româneşti, pentru acoperi o datorie de numai 17.000 euro. Cu aceşti bani, puteai cumpăra o garsonieră în cartierele mai sărace ale Bucureştiului. După această „vânzare“, cel mai valoros activ aflat în patrimoniul SFT a rămas complexul turistic Astoria Snagov. Este vorba despre un spaţiu de agrement care se întinde pe 22 de hectare, cu ieşire la Lacul Snagov.

Spaţiile de cazare sunt uşor de folosit chiar şi pentru conferinţe internaţionale, deoarece există legătură rutieră şi feroviară cu centrul Capitalei. În prezent, această proprietate s-ar putea tranzacţiona, conform experţilor imobiliari, cu peste 30-40 milioane euro. Printre alte active valoroase se află căminul Grant, hotelul Decebal-Eforie Nord, vila Astoria-Sinaia, hotel Bucovina-Vatra Dornei şi trenurile de epocă. Mai mult, în Gara de Nord şi în toată ţara, Societatea Feroviară de Turism are clădiri şi spaţii închiriate pe sume modice.


Cu alte cuvinte, potenţialul este uriaş, chiar şi un management mediocru putând duce compania pe profit. „SFT nu intră în faliment, datoriile se plătesc în două sau trei tranşe“, ne-au declarat responsabili din Ministerul Transporturilor, care însă pariază pe o soluţie pierzătoare. Astfel, în perioada următoare, conducerile companiilor CFR SA, CFR Călători şi societăţii Grup Exploatare şi Întreţinere Palat CFR SA trebuie să prezinte soluţii pentru a salva SFT de la faliment.

Sursa: capital.ro

Stiri mai vechi: