Ma08042020

Last updateJoi, 16 Ian 2020 4pm

Back Sunteți aici:Home

Articole

Ministrul Mediului: "Principalul poluator - Incompetenţa autorităţilor"!

ministrul-mediuluiAșa cum Capital anunța încă din luna septembrie, Guvernul pregătește o nouă modalitate a  taxei de poluare provenită de la mașini.

Dezvăluită progresiv și temător, pic cu pic, intenția oficialilor de a combate emisiile poluante printr-o strategie complexă pare să se concretizeze chiar înainte de finalul acestui an printr-o măsură la fel de puțin populară ca și toate taxele sau timbrele de mediu de până acum.Graţiela Gavrilescu, ministrul Mediului, a anunţat ieri că va aplica o „metodă prin care dorim foarte mult ca toate autovehiculele care circulă pe drumurile patriei şi care poluează, care au o normă inferioară de poluare Euro 2, 3 sau 4, să fie taxate în funcţie de emisiile pe care le au. Luăm în calcul trei criterii, respectiv capacitatea cilindrică pentru care deja se plăteşte un impozit, după care luăm norma de poluare a fiecărei maşini şi emisiile de CO2 pe care le produce fiecare maşină”.

E ceva diferit faţă de sistemele de taxare anterioare care au fost considerate chiar şi de oficialii aflaţi acum la Guvernare, înaintea alegerilor, un bir fără logică?. Unde mai pui că ministrul susţine că „nu va fi o taxă sau un impozit”. Cu siguranţă, nume care să înclocuiască termenul „taxă” pot fi găsite fără mari bătăi de cap, însă logica pare aceeaşi. În ciuda faptului că este un oficial al Ministerului Mediului şi că vorbeşte despre poluare, ministrul Gavrilescu omite - pe lângă faptul că tot administraţia PSD a eliminat taxa anterioară - un detaliu important: poluarea nu scade printr-o taxă, ci prin reducerea consumului de carburant care este direct proporţional cu emisiile. Incapacitatea autotităţilor de a moderniza infrastructura generează o poluare mult mai mare decât cea a maşinilor, taxate sau nu.

Un exemplu simplu de înţeles pentru orice cetăţean, nu mai vorbim de un ministru, este cel al traficului bucureştean pe care o altă oficialitate de prim-rang – primarul Gabriela Firea – se grăbeşte să îl „combată” prin taxarea accesului în zonele centrale. Ieri, dimineaţă, cei 12 km care despart două capete ale Capitalei puteau fi parcurşi în cel puţin două ore cu o viteză medie atât de redusă încât până şi computerul de bord al maşinilor părea să refuze să o afişeze. Pentru o distanţă care, în mod normal, putea fi acoperită în maximum 35 de minute, consumul unei maşini s-a triplat. Chiar şi un vehicul hibrid a consumat în aceste condiţii mai mult decât un model cu motor Euro 3.

Iar emisiile poluante  au fost pe măsură. Și atunci, de unde vine mai degrabă poluarea atât de blamată de autorităţi? Exact, stimate doamne din administraţie, din eşecul dumneavoastră, ca reprezentante ale autorităţilor statului, de a pune la dispoziţia cetăţenilor o infrastructură performantă. Maşinile vechi, cărora le-aţi permis să intre în ţară prin eliminarea taxei anterioare, vor rămâne ani buni pe şoselele noastre. Cu sau fără o nouă taxă! Tot cu sau fără taxă pe poluare – sau orice nume pompos îi va găsi doamna Gavrilescu – în lipsa unor proiecte de infrastructură finalizate, maşinile vor polua tot mai mult. Glumind, în România, până şi o maşină electrică blocată cu orele pe şosele ar putea ajunge să polueze mai mult decât un hârb de 15 ani din cauza incompetenţei autorităţilor române de a fluidiza traficul din oraşe sau de pe drumurile naţionale.  

Sursa: capital.ro